Aujourd'hui, j'ai pu tester le système ASA de BMW sur une 1300 GS.
Surpris par la facilité. Un shifter + En mode automatique, c'est reposant en ville par exemple.
Même en automatique on peut passer les vitesses. Le seul point qui change physiquement est le levier d'embrayage. Il faut s'habituer.
Le futur est arrivé. Un standard dans pas longtemps.
Le nouveau bouton D / M. On peut l'utiliser même en roulant. Très rapide.
Les vitesses se passent selon plusieurs critères. En autre, le mode de conduite, l'inclinaison, la vitesse, etc.
Le communiqué BMW
Commande d’embrayage entièrement automatisée grâce à l’Automated Shift
Assistant (ASA - disponible en option), avec changement de vitesse manuel ou
automatique.
Avec le nouvel Automated Shift Assistant (ASA), BMW Motorrad propose une
solution technique innovante pour rendre la pratique de la moto plus facile et plus
confortable. Fidèle à la devise "Simplify your ride", l'expérience de pilotage est
encore améliorée par l'automatisation de l'embrayage et du passage des vitesses,
sans sacrifier la dynamique émotionnelle des changements de rapports.
Le BMW Motorrad Automated Shift Assistant (ASA) sera également disponible en option sur
la BMW R 1300 GS à partir des versions 2025 (septembre 2024).
The benefits of the Automated Shift Assistant (ASA) include
- Complete elimination of clutch operation by the rider.
- Dynamic and comfortable gear changes for even more riding enjoyment.
- Choice of manual or automatic shift point selection.
- Automatic adaptation of shift behaviour to the rider's dynamic preferences in automated mode D.
- Eliminates the possibility of engine stalling due to unfavourable gear changes.
Electromechanical clutch and gearshift actuators combined with sophisticated electronic controls.
The Automated Shift Assistant is the logical and technical evolution of the BMW Motorrad Shift Assistant Pro.
Two electronically controlled electromechanical actuators operate the clutch and gearshift, enabling easy starting and automated gear changes.
The rider's shift request is transmitted to the control unit via a sensor on the gear lever, which is actuated by the conventional foot-operated gear lever.
Additional sensors determine the speed of the transmission input shaft and the clutch position.
These values are transmitted to the TCU (Transmission Control Unit), which is closely linked to the engine control unit, for modelling and control of the clutch, shift actuation and status.
The clutch is operated by an electro-mechanical actuator combined with a hydraulic system with a direct hydraulic connection between the clutch master and slave cylinders.
The actuator regulates the required clutch slip, engages the clutch when changing gear and disengages it when stopping.
In manual shift mode "M", the rider can move the gear lever in the desired direction in the usual way.
If the speed in the desired target gear is within the maximum or minimum speed range, the shift is made directly.
If the engine speed falls below a gear-dependent minimum speed, the system also shifts down automatically in manual mode. This prevents the engine from stalling.
In shift mode "D" the gears are changed automatically depending on the riding mode, engine speed, throttle position and lean angle parameters.
Gears are shifted according to the riding situation and dynamic requirements. Gearshifts can also be performed manually.
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